Szoftverfejlesztők: Activision Inc.

4 csillagos Cikk értékelése: 4,94 (17 szavazatból)

Pitfall 2Az Activision vállalatot 1979 őszén alapította négy fejlesztő: David Crane, Bob Whitehead, Alan Miller és Larry Kaplan. Mindannyian az Atarinál dolgoztak 1976 óta, az Atari 2600 konzolra fejlesztettek játékokat. 1978-ban Crane, Miller és Whitehead részt vettek az Atari 400/800 számítógép működtető szoftverének (OS) fejlesztésében is. Crane nevéhez fűződik még a DPC (Display Processor Chip) kifejlesztése, melyet az Activision az Atari 2600 játékkazettákba (cartridge) szánt, a grafikus és zenei képességek javítására. Sajnos a 2600-as konzol csökkenő népszerűsége miatt csak egyetlen játékban, a Pitfall 2-ben alkalmazták.

Az Atari vezetése úgy döntött, hogy nyilvánossá teszi fejlesztői számára a piacra dobott játékokból származó bevételi adatait. Ezzel próbálták a hatékonyságot javítani. A fejlesztők láthatták mely játékok hoznak több bevételt, melyekre érdemes több figyelmet fordítani. Itt vált világossá a négy fejlesztő számára, hogy az Atari éves 100 millió dolláros, játékeladásokból származó bevételéből ők négyen mintegy 60 millió dollárt hoztak. Szerették volna, ha a játékokon megjelenne az ő nevük is, mintegy elismerve munkájukat. Az Atari vezetése hallani sem akart erről. Akkori vezérigazgatójuk, Ray Kassar híres megjegyzése, miszerint a programozók nem fontosabbak, mint azok, akik a futószalagnál bedobozolják a terméket. Ekkor döntöttek úgy, hogy elhagyják a céget, és megalapítják sajátjukat. 1979-ig a videójátékokat a konzol gyártója adta ki. Az Activision megjelenésével ez megváltozott, ők voltak az első, független játékszoftver kiadó cég.

Az Activision nevet az activity és a television szavak kombinációjából származtatták. Egy másik nagyon fontos szempont volt a név kiválasztásánál, hogy abécé sorrendben megelőzze az Atari-t a Consumer Electronic Show (CES) kiállításon. Ebben az időben több A betűs cég jött létre hasonló okból (Accolade, Acclaim, Absolute).

Video Chess, Atari 1978Az első 2 évben az Atari folyamatosan perelte az új céget. Az Activision kénytelen volt egy részt elkülöníteni tőkéjéből, hogy fedezze a védekezés költségeit. A legkomolyabb vád szerint az Atari-nál szerzett programozási tapasztalataikat használják fel, üzleti titkokat sértenek. Az egyik leghíresebb "üzleti titok" a Venetian blinds (redőny) technika volt, melyet Whitehead fejlesztett ki a Video Chess játékhoz, és arra szolgált, hogy 8 tárgyat tudjon megjeleníteni egy sorban. (Az Atari 2600 eredetileg csak két grafikai objektumot kezel.) A fejlesztők azonban tisztában voltak a fenyegetettséggel, így az Atari-tól semmilyen információt nem hoztak magukkal, mindent előről kellett kezdeniük. Dokumentáció hiányában visszafejtették a 2600-as működését is. Az Atari végül elvesztette a pereket.

Az Activision vezetésére Jim Levy-t kérték fel, aki a zeneiparban dolgozott ezt megelőzően. Egyik nagy újítása volt, hogy a zenei albumok sztárjaihoz (vagy a könyvek íróihoz) hasonlóan, a fejlesztők fotói rákerültek a termékekre. A várt elismerés végre megjött a tehetséges fejlesztők számára.

A cég bevételei az első évben elérték a 60 millió dollárt. Akkoriban a fejlesztési idő átlag 6-9 hónap volt, nem voltak határidők, a játékok akkor voltak készen, ha a fejlesztők úgy gondolták. Mindemellett, már 1981-ben nyilvánvalóvá vált, hogy több fejlesztőre van szükségük. Az első évben csak Atari 2600-ra készítettek játékokat (Dragster, Boxing, Skiing stb.), de már a második évben bővítették a kínálatot, megjelentek játékaik az új Atari 5200 konzolra, illetve Atari 400/800-ra (Kaboom, Megamania). 1982-től a fejlesztéseket kiterjesztették egyéb otthoni számítógépekre (Sinclair Spectrum, Commodore 64, Amstrad), illetve más konzolokra is (Intellivision, Colecovision).

Az Activision hirtelen lett népeszerű. A harmadik évben a bevételei elérték a 160 millió dollárt, és így Amerika legdinamikusabban fejlődő cégévé vált. Népszerűségére jellemző, hogy egy külön osztályt hoztak létre a rajongói levelek feldolgozására. Csak a Pitfall! című játékuk után heti 14000 levelet kaptak. Hat hónap alatt összesen egy negatív hangvételű levél érkezett hozzájuk egy anyukától, akinek elege lett abból, hogy kisfia egész nap játszik.

1984-ben következett be a nagy zuhanás, az Activision 18 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Ettől kezdve erősebben fókuszáltak a 8 bites házi számítógépekre. Ebben az évben jelent meg a Ghostbusters című nagysikerű játékuk, amelyre a fejlesztők mindössze hat hetet kaptak, a szokásos hat hónap helyett. Annak ellenére, hogy a játék több százezer példányban kelt el, ez nem volt elég a céget talpraállítására, elbocsátásokra volt szükség az év végén. A cég beszüntette a fejlesztést konzolokra. Menniük kellett azoknak, akik csak konzolra tudtak fejleszteni. Érdekes módon, három évvel később az Activision megjelentett még néhány játékot Atari 2600-ra, melyeket ex Activision fejlesztők készítettek.

Alan Miller és Bob Whitehead új céget alapított, Accolade néven. Az ő távozásukkal David Crane maradt az egyetlen alapító tag az Activision-ben (Larry Kaplan még 1982-ben kilépett, majd dolgozott többek között az Amiga és a Silicon Graphics vállalatoknál).

1986-ban 7.5 millió dollárért felvásárolták az anyagi gondokkal küzdő Infocom-ot, az akkori vezető szöveges kalandjáték fejlesztő céget (1981, Zork). Hat hónappal később Bruce Davis vette át az Activision irányítását. Ő volt az, aki miatt az utolsó alapító tag, David Crane is elhagyta az Activision-t. David szerint, Bruce Davis egyik legnagyobb hibája az volt, hogy a játékokat tömegcikkeknek tekintette, nem művészi munkáknak. Davis az Infocom egyesülés ellen volt a kezdetektől. Vezetése alatt az Infocom játékeladásai erősen lecsökkentek. 1989-re felszámolták az Infocom műhelyeit, pénzügyi, marketing és egyéb osztályait beolvasztották az Activision-be. Az Infocom fejlesztők jelentős része távozott. 1991-92-ben még kiadtak két Infocom összeállítást "The Lost Treasures of Infocom" néven. Több program nem jelent meg Infocom név alatt.

1988-ban a cég nevét Mediagenic-re változtatta. A profilt a videójátékok mellett kibővítették üzleti alkalmazásokkal is. A névváltozás ellenére továbbra is használták az Activision márkanevet a játékokon. 1992-re ez az új cég fizetésképtelenné vált, az anyagi csőd szélére került. Az Activision, megmentése érdekében, egyesült a The Disc Company nevű vállalattal, majd visszaállították az Activision nevet, az üzleti alkalmazások készítésével felhagytak.

1994-re az új Activision túllépte az éves 42 millió dolláros bevételt. A fejlesztéseket kiterjesztették PC-re, Sony Playstation-re és egyéb konzolokra. A régi 8/16-bites személyi számítógépekre (C64, Spectrum, Amiga, Atari) beszüntették a fejlesztést.

Az Activision ma az egyik legnagyobb kiadó, olyan nagy neveket tudhatnak maguknak mint a Quake, a DOOM 3, a Call of Duty, a Soldier of Fortune, a Wolfenstein 3D vagy a Medal of Honor. Nagyságukra jellemző, hogy 2005-ben az éves bevételük meghaladta az 1.4 milliárd dollárt, több kiadott játékuk is milliós példányszámban kelt el.

Alan Miller 1997-ben új céget alapított Click Health néven, amely oktató programokat adott ki beteg gyermekek számára. A kezdeti sikerek ellenére, a vállalat 2001-ben az alacsony érdeklődés miatt beszüntette működését.

David Crane és Alan Miller ma a Skyworks nevű cégnél dolgoznak (melyet Crane és Garry Kitchen alapított 1995-ben), interaktív játékok fejlesztésével foglalkoznak Internetre és Nintendo konzolokra.

Bob Whitehead és Larry Kaplan visszavonultan élnek, nem foglalkoznak fejlesztéssel, kiadással.

David Crane Bob Whitehead Alan Miller Larry Kaplan

Játékaik

Program neve Év Fejlesztő(k)
Beamrider 1984 Software Conversions Ltd, Software Farm (Julian Chappell)
Designer's Pencil, The 1984 James Software Ltd
Enduro 1984 James Software Ltd
Ghostbusters 1984 James Software Ltd (David Aubrey-Jones)
H.E.R.O. 1984 Software Conversions Ltd (David Aubrey-Jones)
Pitfall II: Lost Caverns 1984 Software Conversions Ltd
River Raid 1984 Software Conversions Ltd
Space Shuttle: A Journey into Space 1984 James Software Ltd (Steve Kitchen)
Zenji 1984 Software Conversions Ltd
Hacker 1985 Softzone Ltd (Steve Cartwright)
Mindshadow 1985 Softstone Ltd
Toy Bizarre 1985 James Software Ltd
Xcel 1985 Program Techniques (Graeme Devine)
Ballblazer 1986 Program Techniques (Graeme Devine)
Eidolon, The 1986 P.A.W. Software (Tony Adams, Tony Porter)
Rescue on Fractalus! 1986 Dalali Software Ltd
Enduro Racer 1987 Giga Games (Alan Laird, Ian Morrison), Focus Creative Enterprises Ltd
Guadalcanal 1987 Software Studios (Simon Freeman, Ian Bird), Marjaq Micros
Hacker II: The Doomsday Papers 1987 Steve Cartwright
High Frontier 1987 Software Studios (Alan Steel, Ed Hickman, Ian Bird), Focus Creative Enterprises Ltd
Howard the Duck 1987 Software Studios (Dan Michek, Troy Lyndon, Scott Orr, John Cutter, Harald Seeley, Doug Barnett, Russ
Kidsplay 1987
Knightmare 1987 MD Software (Mevlut Dinc, Jonathan P. Dean, E.M. Dean, Nick Cooke), Focus Creative Enterprises Ltd
Koronis Rift 1987 Mr. Micro Ltd (John May, John White, Dave J.)
Little Computer People 1987 Byron Nilsson, Richard Gold
Predator 1987 Source Software Ltd (James Fisher)
Prestige Collection, The 1987
Quartet 1987 Probe Software Ltd (Antony R. Lill, Nick Bruty)
Sailing 1987 Software Studios, Oxford Digital Enterprises
Wonder Boy 1987
Afterburner 1988 Software Studios (Keith Burkhill), Foursfield (Jon Paul Eldridge), Focus Creative Enterprises Ltd (M
Galactic Games 1988 Tigress Marketing Ltd
GeeBee Air Rally 1988 Steve Cartwright, Keith Burkhill, Rory Green
Rampage 1988 Catalyst Coders (Bob Pape, Mark A. Jones, Colin Tuck)
S.D.I. 1988 Software Studios, Source Software Ltd (Ross Harris)
Altered Beast 1989 Software Studios (Jason Austin, Paul Hiley), MAK Computer Graphics (Mark A. Jones)
Dynamite Dux 1989 CORE Design Ltd (Stuart Gregg)
Fighting Soccer 1989 Sprytes Ltd
Galaxy Force 1989 Software Studios (Keith Burkhill, Paul Hiley), Focus Creative Enterprises Ltd, NIK
Ghostbusters II 1989 Foursfield (The Oliver Twins, David Whittaker)
Power Drift 1989 John Mullins, Clive Paul, Mr Pixels
Real Ghostbusters, The 1989 Mr. Micro Ltd (John May, John White)
Super Wonder Boy 1989 Images Ltd (Robert L. Hylands, Jason G. Lihou, Pure Luck)
Time Scanner 1989 Spidersoft (Chris Edwards)
Dragon Breed 1990 Bob Pape, Nick Cooke
Fighter Bomber 1990 Vektor Grafix (George Iwanow, Terry Spencer, Derrick Austin)
Hammerfist 1990 Vivid Image (Mevlut Dinc, Steven Dunn, Gary Thornton, Hugh Riley)
Hot Rod 1990 Walking Circles (Graham Stafford, David Fish)
Ninja Spirit 1990 Software Studios
Sonic Boom 1990 Ross Harris, Chris Gill, TFF
Time Machine 1990 Vivid Image (Mevlut Dinc, Raffaele Cecco, Shaun G. McClure)