Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Escape from Krakatoa

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (2 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: Abbex Electronics, 1984
Besorolás: akció-arcade
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: 220.
Eredeti ár: 5,95 GBP átszámítva akkori árfolyamon 379 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 8 128 Ft lenne)

Nem tudom, hogy mások hogy vannak vele, de vannak olyan dolgok, amik ugyan bumfordiak, kicsit betegesen teljesítik csak feladatukat, mégis úgy érzem, hogy valamiért nagyon szeretnivalók. (Hé! Hát, hiszen a Speccy is ilyen! Kell még magyaráznom?) Volt egy játék, mely kitűnt mind közül azzal, hogy utolérhetetlenül pocsék irányítást definiáltak hozzá, sajnos megváltoztathatatlanul. Persze ettől csak megutálni lehet valamit, de a "Speccy Chopliftere", az Escape from Krakatoa talán pont azért volt kedves a szívemnek, mint amiért a már régebben ismertetett Falcon Patrol 2 is. A korabeli scrollozó arcade-ekkel ellentétben itt a tempó javarészt a játékoson múlik.

A játékban a legendás Bell 47-re (H-13 Sioux) hajazó kinézetű helikopterünkkel kell megvédenünk mindenkit és mindent. A "mitől" és a "kiket/miket" listája is hosszú. Először is a szigeten a tűzhányótól a lakosokat. (Egyébként innen kapta a címét is a játék, "Menekülés Krakatoáról", mely a valóságban egy tűzhányóval felszerelt sziget, 40 kilométerre Jáva nyugati partjaitól.) Ha kitör a vulkán, akkor a gépről leeresztett kötéllel kell felszednünk szegény őslakosokat - egyszerre csak egyet - és átfuvaroznunk őket a felszállóhelyünkként és utántöltő állomásunkként szolgáló szigetre. Aztán ott van a bázisszigetünk mellett horgonyzó tankhajó. Ezt nem csak a V1-re emlékeztető rakétáktól kell megóvnunk, hanem a támadó sárga (!) tengeralattjáróktól is. (Az összesküvés elméletek kedvelői kérem, juttassák el a második világháborús náci rakéták és a Beatles együttes legendás albumának címadójaként megismert, képzeletbeli vízi jármű konstellációjából levont teóriáikat bármelyik, általuk ismert .org-ra végződő e-mail címre! A nyertesek között elmekórtani kezelésre jogosító beutalókat sorsolunk ki.) Szinte kizárt, hogy lövéseinkkel és víziaknáinkkal meg tudjuk védeni a tankert, mely ha találatot kap, akkor a legénység fejvesztett menekülésbe kezd. A matrózokat ugyanúgy kell kimentenünk, mint a szigetlakókat. Ha a hajó túl sok találatot kap, akkor - milyen meglepő - elmerül és a játéknak vége.

Természetesen gépünk nem sérthetetlen és az üzemanyagunk is véges. Az egészben az a szép, hogy nem csak az ügyességünket mozgatja meg az Escape from Krakatoa, hanem a stratégiai érzékünket is. Ami viszont tökéletesen tönkreveri a játékélményt az a borzasztó irányítás, mely nemcsak hogy átdefiniálhatatlan, de még a botkormányok használatát sem teszi lehetővé. Egyetlen mentsvárunk egy tanítható botkormányillesztő. Ami segítségünkre van még a játékban - ha okosan használjuk -, az a képernyő alján lévő radar és a kijelzők. A radaron jól látszanak a rakéták és így van rá lehetőség, hogy még a képernyőn kívül kilőjük őket. A kijelzőkön meg az látszik, ha valahol valami gáz van. A rövidítések elég egyértelműek. TK mint tanker, VC mint vulkán, SB mint tengeralattjáró. Ha sikerül elsajátítanunk az irányítást, akkor kitűnő, élvezetes játék. Ha nem... Hát akkor sajna felejthető.

Feladat: megvédeni / megmenteni mindent és mindenkit.

Tipp: érdemes rögvest a felszállás után kiereszteni a kötelünket és úgyhagyni. Semmiben nem fog akadályozni bennünket a későbbiekben. Próbáljunk meg aknát szórni a tűzhányóba!

Értékelés:
Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra