Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Star Trail

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (7 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: Sinclair Research Ltd, 1982
Besorolás: Stratégiai
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: 4,95 GBP átszámítva akkori árfolyamon 315 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 7 393 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2013/1 számában a(z) 20. oldalon bővebben olvashatsz erről a játékról. >>>

Az első teljes kazettát kitöltő, ráadásul 48k-s Sinclair játék, mégpedig Basic nyelven! Az ICL programja megjelent ZX81-re is, de ott csak a klingonok ellen kell küzdeni és van még néhány kisebb különbség. Nem volt toplistás, nem írtak róla az újságok, még a WOS-on is alig akad értékelése, soha nem hallottam a címét...

Betöltés után rövid útmutató és parancs fogad: "Ne ess pánikba!" Ugyanis 40 másodpercig várnod kell, míg a számítógép összelegózza a galaxist. Ezután 'y'-nal kérheted a feljebb olvasott infókat vagy 'n'-nel indíthatod a küldetésed. Elsőként a csupasz számokat kapod a kapitány naplójából (LG - nem a koreai márkanév). Majd elindulsz küldetésedre a TRAAL harmadik szektorából (az első játék mindig innen indul, a többi már talán véletlenszerű). Navigáláskor belefuthatsz útakadályokba, ilyenkor figyelmeztetést kapsz, miszerint: "Collision Course, warp drive turned off!", vagyis nem jutottál a beállított helyre, mert valami az utadban van, többnyire egy csillag. Ha túlfutsz a galaxis határán, akkor elnyel az ígért fekete lyuk, hallhatsz egy baljós dallamot és megtudod, hogy ezzel nem csak te, de a galaxis is elveszett! Ha te sem úgy tudod, hogy a csillagok elmozdulnak, mikor nem nézel oda, akkor rosszul tudod. Mikor szektort váltasz és visszamész az előző szektorodba, akkor láthatod, hogy a csillagok mókás módon helyet változtattak. Persze nem csak a csillagok, de a klingonokról, romulánokról és csillagbázisokról mégis jobban el tudom képzelni ugyanezt. A játék kezdetén kapsz energiát, torpedót és időt. Ezek közül mindent feltölthetsz a bázisokon, kivéve az időt. A 65 egységnyi idő éppen elég egy alapos körutazáshoz, ha végigjárod az összes szektort az fel is emészti szinte az összes időt. Találkozni fogsz menet közben ellenségekkel, akik esetleg kilövik a navigációdat, ami miatt már csak 3 helyzetet tudsz ugrani vagy torpedók miatt beugrasz egy bázisra, ami szintén egy csillagidő, szóval kezd kevés lenni az a kezdeti 65, emiatt a lényeg, hogy kell egy taktika... Ha a térkép állandó, márpedig nálam eddig mindig stimmelt, akkor az egy jó fogódzó. Az mindjárt látszik, hogy a galaxis Pluto nevű ?sarkába? nem kell elmenned. Sajnos a bázisok idétlenül vannak elhelyezve, így olyan, mintha csak kettő lenne. Arról még nem volt szó, hogy ellenségeid egy-egy szektor foglyai, ők nem fognak onnan elmenni, nyugodtan ülnek az űrhajójukban és mikor nem nézel oda, akkor ugrálnak a szektoron belül, nagyon jópofák...

Feladat: Te vagy Church, a UK Endeavour űrhajó kapitánya, egy küldetésen vagy, hogy eljuss oda, ahol ember még nem járt és felszabadítsd a galaxist a Klingonok és Romulánok rémuralma alól. A galaxis fel van osztva 4x4 kvadránsra, minden kvadráns fel van osztva 2x2 szektorra. Így a 4x4 kvadráns 2x2 szektora egy sakktábla szerű 8x8-as szerkezetet mutat. A szektorok 1-4-ig vannak számozva: első a bal felső, kettes a jobb felső, hármas a bal alsó, négyes a jobb alsó. Végül minden szektor fel van osztva 8x8 helyzetre. Kezdetben van 5000 egységnyi energiád. A játék véget ér, ha minden Klingon elpusztult vagy elfogyott az energiád vagy elnyelt egy fekete lyuk vagy megsemmisültél.

Értékelés:

A borító a Sinclairtől elvárható, nyugodtan a Space Raiders és Planetoids mellé tehető. Egy majdnem négy perces betöltés mellé dukálna egy szép betöltőkép, de nincs. Információk a borítón és játékon belül is, teljes körűen rendelkezésre állnak. Az ötlet, tehát a Star Trek-témájú galaxis-járó stratégia, akkoriban még nem lerágott, csak megrágcsált csont volt, maga a feladat kicsit egysíkú, nem kell a koncentrációt megosztani sok dolog között. Stratégiai játék, így grafikailag és hangban nem
szükséges a világot megváltani, az átlagos stratégiai szintet mindkét kategóriában hozza. A játék játszhatósága megfelelő, funkciókkal bőven ellátott, a játékos pedig majd rájön, hogy mi inkább és mi kevésbé fontos. Véletlenszerűen, lesz, ami lesz módon nem végigjátszható, csak gondolkodva, persze nem kell hozzá Napóleonnak lenni. A kezelőfelület átlátható, egyértelmű, hogy mi- micsoda, néha el lehet veszni benne, de a HP (nem, nem Harry Potter) parancs mindig kéznél van. A játék végig egyensúlyban marad, nincs olyan elem, ami kibillenthetné ebből. Érdemes kipróbálni, nincs igazi gyenge pontja, hacsak nem pont a lényeg, hogy mennyire szórakoztató. Nem az a belefeledkezős típusú, de Star Trek rajongóknak kötelező! Hosszú és eredményes életet! És játékot is!

Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra