Szoftver: Minden 7-re 1 játék - 3D Defender

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (15 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy javascript emulátorban!)

Kiadás: J.K. Greye Software, 1982
Besorolás: ügyességi
Géptípus: ZX81 16K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: 4,95 GBP átszámítva akkori árfolyamon 315 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 7 393 Ft lenne)

A 3D Defender célja hasonló a Galaxy típusú játékokéhoz: A földi civilizációnkra támadó ellenséges UFO-kat kell megsemmisíteni, azaz becserkészni és lelőni, mindeközben elkerülve a velük való ütközést és a saját űrhajónk lelövését. Ami mégis érdekessé teszi a játékot, az a megvalósítás a ZX81-en: Az űrhajónk ablakából kinézve látjuk a közeledő ellenséges csészealjakat, amik a távoli pontszerű megjelenésből 3 dimenzióban mozogva egyre nagyobbak lesznek és egyre több részlet lesz kivehető rajtuk. Ez nem tűnik nagy dolognak, de aki annak idején játszott a ZX81-en tipikus ?a képernyőn az O betűt mozgatva kerüljük el az ütközést az I betűkkel? jellegű autóversenyző, síelő stb. programokkal, az nagyra értékeli ezt.

Űrhajónkat a vezérlő billentyűk botkormányszerű kiosztásával irányíthatjuk: A Q...T félsor balra le, az Y...P jobbra le, az A...G balra fel, a H...L jobbra fel irányít, a legfelső és legalsó sor billentyűi indítják a tüzelést. Hasznos, hogy több billentyűvel is elérhetjük ugyanazt a funkciót, viszont nehezen megszokható, hogy nem egyenesen le-fel-jobbra-balra haladhatunk (ilyenkor két-két irány billentyűit kell egyszerre lenyomni). A mozgás reakcióideje és a tüzelés szerencsére elég gyors. Az ellenséges űrhajók felrobbanása látványos, ugyancsak jól megoldott (persze a ZX81 karaktergrafika keretei között) a támadó plazmafelhőjének megjelenése - természetesen ez is 3D-ben, így van esély kikerülni. Időnként még meteoreső is látható.

A navigációt az ellenség irányát jelző radar és egy magasságmérő segíti (a földnek ütközéstől óvakodni kell). A védekezést szolgáló pajzsunk minden plazmatámadásnál veszít erejéből. A lelőtt űrhajókért pont jár, az elszalasztott ellenségért viszont pontot lehet veszíteni - így a menekülés nem jó taktika. A játék finomsága, hogy az elszalasztott ellenség a Földről újra felszáll, így revansot lehet venni. A teljes győzelemhez tartozó eredmény képernyőt soha nem láttam (talán nincs is :), de a legyőzésünket hírül adó képernyőn legalább egy jól megrajzolt gonosz idegen jelenik meg.

A játék közeli rokona a J.K. Greye Software klasszikus 3D Monster Maze játékának, azt is és ezt is Malcolm Evans programozta.

Értékelés:
Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra