Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Warlord

4 csillagos Cikk értékelése: 4,82 (11 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: MC Lothlorien Ltd, 1983
Besorolás: Stratégiai - történelmi/menedzser
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: 5,50 GBP átszámítva akkori árfolyamon 353 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 7 923 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2013/2 számában a(z) 30. oldalon bővebben olvashatsz erről a játékról. >>>

A Lothlorien első történelmi sorozatának utolsó tagja, elkészítési és történelmi elhelyezkedés szempontjából is.

Feladataid az öldöklésen kívül elég sokrétűek és a főmenüben tudod minden körben (évben) őket elvégezni, áttekinteni, majd végrehajtani:

  • Katonák kiképzése (Train troops): katonáid száma optimális esetben kevesebb valamivel, mint a lakosság egyharmada, a lehetséges újoncok száma is ennek megfelelően alakul, nem képezhetsz ki annyi katonát, amivel átlépnéd a bűvös egyharmados határt, a kiképzésnek van pénzügyi vonzata is: egy kiképzés 2,5 monba kerül.

  • Hajók építése (Build ships): egy hajó gyártása 30 monnal terheli a kasszádat, maximum évi 60db a hajógyárad kapacitása és az utolsó 100 mont nem költheted el erre. Egy hajó építése 50 munkást foglal le egy éven keresztül.

  • Szamuráj felfogadása (Hire samurai): 45 monért vehetsz fel újabb szamurájt, de nem mindig van szabad harcos a piacon (No Samurai available)

  • Kalózok megtámadásához (Attack pirates) kellenek hajók (méghozzá kereskedőhajók) és katonák. Egy hajó 50 katona szállítására alkalmas. Ilyenkor a hajók és a katonák is csak erre a feladatra koncentrálnak, másban nem vehetnek részt. A kalózok elleni harc évében nem lehet élelmet exportálni, importálni.

  • Élelem import (Import food): az élelem ára évente változik, számodra követhetetlenül, nem tudhatod, hogy éppen mennyi az ár, egy kereskedőhajón 150 adag élelem fér el

  • Élelem export (Export food): ugyanaz, mint az előző, de nyilván maximum a készletednek megfelelő mennyiséget adhatsz el (elvileg a piaci ár háromnegyedéért, gyakorlatilag egy programhiba miatt a piaci ár 7,5-szeresét kapod)

  • Rajtaütés, fosztogatás szervezése (Make a raid): célod lehet élelem (food), rabszolga (slave) vagy arany (gold) zsákmányolása. Katonáid nyolcadrészét használhatod e célból.

  • Zsoldosok felfogadása (Hire mercenaries): ha van már zsoldosod, akkor eldöntheted, hogy mennyien kerüljenek át a nem zsoldos katonák közé (max. a zsoldosok fele, ők növelik a lakosság és a katonaság számát, az egyszerű zsoldosok nem), utána dönthetsz új zsoldosok felfogadásáról is, egy zsoldos bére 1 mon évente. A zsoldosnak jelentkezők száma nem korlátlan, kb. 500-800 vehető fel egy játék során.

  • Helyzetjelentés (Status report): itt látod, hogy miből mennyid van: lakosság (population), katona (troops), zsoldos (mercenaries), szamuráj (samurai), kereskedőhajó (merchant ships), arany (gold), élelem (food), győzelem (victories), vereség (defeats)

  • Végrehajtás, tehát lépés a következő évre (To proceed): megint nyomj 'x'-et, ha tényleg ezt akarod

A következő évre való lépésnél történik minden beállított és váratlan esemény. Először minden évben a használható embereidet földművelésre kell fognod (Agriculture). Mennyi ember is jön számba? A lakosságból lejön a katonák, a besorozott újoncok és a hajóépítők száma. Három különböző területre (GRADE A, B, C) küldheted a dolgozókat belátásod szerinti létszámban. Mindhárom terület különböző termelékenységű. Végül beállításaidat 'X'-szel jóváhagyhatod.
Ezután sok esemény következhet, minden bizonytalan, pontosabban sok játék után kitapasztalható, hogy milyen bonyolult összefüggések mihez vezetnek, de ezt most hagyjuk? Mindenfelől várhatsz támadást, kívülről falvak és hadurak támadhatnak, ha gyengének látszol, akkor pedig saját szamurájaid lépnének a helyedre, kihasználva gyengekezűséged.

Ha katonáid + zsoldosaid száma nagyon megcsappan, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy meg kelljen küzdened egy harcossal (Leadership Challenge), ilyenkor szélsőséges esetben meghalsz, de legjobb esetben is elveszíted a téged kihívó szamurájt. Ez a kihívás évente többször is ismétlődhet.

Évente nagy esélyed van rá, hogy meg kell küzdened egy ellenséges hadúrral (Combat Challenge), ilyenkor a három ellenséges hadúr egyike meginvitál egy "szamuráj bajnokságra", ennek végkimenetele nagyban függ a te és az ő szamurájainak számától (egyszerre maximum 19-19 szamuráj harcolhat), valamint a játék során gyűjtött sikereidtől, vereségeidtől, a harcok előli kibújások negatív hatásától. Ha győzöl, csatlakozik hozzád két szamuráj az ellenféltől, ellenkező esetben több harcosodnak búcsút inthetsz. Ha nem fogadod el a küzdelmet, akkor a minimum sarc 50 mon, 2 hajó, 1 szamuráj, ha valamelyiket nem tudod megadni, akkor az szélsőséges esetben akár halált és így játék végét is jelentheti.

Aztán meg is támadhat egy ellenséges falu (an army from... XXXX men is attacking...), láthatod a támadók számát (XXXX helyén), ha nem harcolsz, megint csak jól levámolnak: 50 mon, 1 szamuráj, zsoldosok ötöde? és igen, rossz esetben játék vége. Ha harcolsz, láthatsz egy érdekes, de nagyrészt véletlenszerűnek tűnő harci jelenetet, íjászokkal, közelharccal, majd kiderül az eredmény. Ha nyersz, akkor kapsz 45 mont, elveszíted katonáid csekély részét, zsoldosaid kicsit nagyobb hányadát, de az ellenfél seregének egy része beáll hozzád zsoldosnak, másik elég nagy része pedig elhalálozik. Ha vesztesz, akkor fizetsz 75 mont és a csillagok baljós állása esetén GAME OVER. A falvak közötti harcnak véletlenszerűen te is lehetsz a kezdeményezője (sajnos magadtól nem eshetsz nekik), ilyenkor kapsz egy listát az ellenséges falvakról és katonáik létszámáról (Enemy states) és a gép megkérdezi, hogy melyik ellenséges településre zúdítanád haragodat (Which Warlord will...).

Ezután jön az esetlegesen kért fosztogatás, rajtaütés, itt egy programozási figyelmetlenség miatt siker esetén sem kapsz semmit, sikertelenség esetén elveszíted a fosztogatók felét. Az említett hiba nélkül a megjelölt céltól függően minden fosztogató hazatér 3,5 adag élelemmel, 2 új lakossal vagy fél mon értékű arannyal.
Következik a kalózok elleni csata (Pirate battle), ha kérted. Itt kezdetben 800-900 körüli kalózzal számolhatsz, akik nem jó harcosok, de csúnyán megbosszulják, ha többszörös túlerőben hagyod őket vitézkedni. Ha nem nézed le őket és elég embert küldesz ellenük, akkor megtépázhatod őket, akár hajókat vagy 250 mont is nyerhetsz egy ütközettel.
Ha adott évben exportálsz vagy importálsz élelmet és vannak még kalózok, akkor láthatod Japánt és a kereskedelmi flottád jelképeként egy kivitellel és egy behozatallal foglalkozó hajót. Ha hagytad elkanászodni a Csendes-óceánon portyázó kalózokat, akkor kb. minden harmadik alkalommal számolhatsz tőlük támadással, ilyenkor elbúcsúzhatsz hajóidtól (rakományukkal együtt természetesen).

Utána következik a zsoldosok kifizetése (Cost of mercenaries), láthatod, hogy mennyibe kerülnek évente, ha nem tudod kifizetni őket, akkor a fizetés nélkül maradtak és még plusz 50% dezertál.
A szüret (harvest) következik, ahol láthatod a lakosságot és a hozzájuk viszonyított élelemkészletet az adott évben termelttel együtt. Minden ember egy adagnyi élelmet eszik meg évente. Ha nincs elegendő élelmed, akkor éhínség következtében meghalhat akár a lakosság fele és a katonák ötöde is. Minden évben szaporodik lakosságod maximum 5%-kal, kincstárad pedig 400 monnal.

Feladat: Japán hadúrként kell az 1200-as évek elején, a Kamakura-korban irányítanod a rád bízott falut. Célod, minden ellenséged, tehát 5 falu és 3 hadúr teljes megsemmisítése, ez a falvaknál 1500-2500 fős katonaság, a hadurak esetében pedig 5-19 szamuráj megölését jelenti.

Értékelés:
Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra