Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Tyrant Of Athens

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (2 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: MC Lothlorien Ltd, 1982
Besorolás: Stratégiai - történelmi/menedzser
Géptípus: ZX Spectrum 16K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: 6,50 GBP átszámítva akkori árfolyamon 414 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 9 707 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2013/2 számában a(z) 13. oldalon bővebben olvashatsz erről a játékról. >>>

A Lothlorien első játéka, először egy fapados borítóval jelent meg, később kezdték el alkalmazni az első játékoknál a szép, színes, egységes borítókat.

Az ie 5. században vagy, mikor ellenséges seregek, flották, más erős görög városállamok, valamint a hatalmas perzsa birodalom támadja Athént. Célod, hogy a város türanniszaként túléld a támadásokat elég hosszan ahhoz, hogy Athén váljon a legfélelmetesebb állammá a Földközi-tengeren. Hadihajókat építhetsz, katonákat képezhetsz, harcolhatsz szárazföldön és tengeren.
A játék elején (és azt követően minden évben), a főképernyőn láthatod az összes tudnivalót: az uralkodási éveid számát (year), Athén lakosságát (population), katonáid (troops), szövetségeseid (allies), hadihajóid (warships) és kereskedőhajóid (merchantships) számát, a kincstárad (treasury) tartalmát aranyban és az élelemkészletedet (food) adagban kifejezve. A legtöbbnek van a sor elején egy kis ikonja.
Minden év elején válaszolnod kell néhány kérdésre, amik az előbb emlegetett ikonokkal vannak "megfogalmazva", sorban:

  • Mennyi katonát képzel ki?

  • Mennyi hadihajót építesz?

  • Mennyi kereskedőhajót építesz?

  • Mennyi szövetséges kapjon athéni
    állampolgárságot?

  • Mennyi élelmet importálsz?

  • És mennyit exportálsz?

A katonák (a szövetségesek nem) részét képezik a teljes lakosságnak. Katonáid száma nem haladhatja meg a lakosság számának 1/3-át. Minden egyes állampolgár elfogyaszt évente 1 egységnyi élelmiszert. Valamint minden állampolgár termel minimum 0,5 és maximum 1,5 egységnyi élelmet évente, aratástól függően (kivéve a katonák, ők ki vannak vonva a termelésből).
Az élelmiszer vételára (és az eladási ára is) változik minden évben. A bevétel és kiadás, ami az élelmiszer kereskedéséből adódik, azonnal látszik a kijelzőn. Az áron kívül a kereskedőhajók száma is befolyásolja, hogy mennyi élelmet lehet importálni / exportálni.

Minden év elején adhatsz akár a szövetségesek felének athéni állampolgárságot. Ez növeli a katonák és a lakosság számát is. (a lakosság enyhén növekszik évente egyébként is). A hátránya ennek az, hogy meg is kell etetni őket, ellenben a szövetségeseket nem kell ellátnod élelemmel. Az előnye, hogy a szövetségesek nagyobb valószínűséggel dezertálnak, mint a saját katonák, nagyobb valószínűséggel halnak meg a harcokban, mint a katonák, sőt ha a szövetségesek aránya meghalad egy bizonyos szintet a katonákhoz képest, akkor a szövetségesek fel is lázadhatnak.

A kincstár minden évben kap 400 aranyat az ezüstbányák bevételéből. Minden évben valószínű, hogy meg fogják támadni a városodat változó számú hadseregek és flották. Minden esetben döntened kell arról, hogy harcolsz vagy sem, és ha igen, akkor mekkora sereggel/flottával vonulsz harcba. Választásod következményei hamarosan kiderülnek, de akár megúszod könnyedén, akár nem, a hírneved, mint katonai vezető, csorbát fog szenvedni. Ez tükröződik a vereségek számánál, amit minden év elején láthatsz. Amennyiben úgy döntesz, hogy harcolsz és veszítesz, természetesen a következmények lehetnek szigorúbbak, ha úgy döntesz, hogy nem harcolsz, akkor is lesznek áldozatok, pl. az ellenség követelései.

Mikor megnyersz egy csatát, akkor szenvedsz áldozatot is, de szövetségesek csatlakoznak hozzád és pénzt is követelsz az ellenségtől. A katonai hírneved is javulni fog. Ha megnyersz egy tengeri csatát, akkor elveszítesz néhány hajót, de el is fogsz néhányat az ellenségtől. Ha elveszíted a tengeri csatát, akkor néhány hajód elsüllyed és néhány foglyul esik, így magas lehet a veszteséged. Csata után általában láthatod a csapatok közötti megegyezést a csapatok, hadihajók, szövetségesek, élelem és pénz kérdésében. Ennek célja, hogy segítsen a döntéshozatalban.

Valószínűleg tanulni fogsz a tapasztalatokból, hogy bizonyos típusú hadsereget/flottát nehezebb legyőzni, mint egy másikat.

Feladat: A végső siker /kudarc kritériumai:
  • 10 év alatt több mint 2,5-szer annyi győzelmet arattál, mint amennyi vereséget szenvedtél / 10 év alatt több mint 2,5-szer annyi vereséget szenvedtél, mint amennyi győzelmet arattál
  • a katonai erőd gyakorlatilag sebezhetetlenné tesz / a katonai erőd (hiánya) lehetetlenné teszi, hogy nyerj
  • már 30 éve uralkodsz / már legalább 3 katasztrófát szenvedtél el.

Értékelés:

Szájbarágós, részletes leírást mellékeltek, a borító gyönyörű, de a megjelenésben nincs több extra, nincs betöltőkép, grafika is csak néhány UDG. Tudom, egy ilyen menedzserjátéknál nem a grafikai kunsztok az elsődlegesek, de pl. a csaták megjelenítését talán nem lett volna megterhelő úgy megvalósítani, hogy lássam legalább arányaiban a saját és ellenfelem veszteségeit.

Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra