Periféria ismertető: RAM Music Machine illesztő

4 csillagos Cikk értékelése: 4,89 (9 szavazatból)

Gyártó: Ram Electronics Ltd
Kiadás: 1986
Eredeti ár: 49.95 GBP

A ZX Spectrum megjelenése óta számos kritika érte a szegény BEEP-et, bár ami azt illeti az utóbbi időben egészen szép dolgokat művelnek vele (elég, ha csak a GALACTIC GUNNERS, vagy a RESCUE programot említjük). A SPECTRUM zenei téren való felhasználását több cég is forszírozta az utóbbi időben. Ilyen tervezőmunka egyik eredménye lett a RAM Electronics Ltd. 1986-ban piacra dobott perifériája, amely a MUSIC MACHINE nevet viseli.

A MUSIC MACHINE teljesen kompatibilis a 48/128K gépek összes verziójával (kivétel +3). Lehetővé teszi saját zenék, hangok, dallamok, dobritmusok s mindezeken túl speciális effektek komponálását, tervezését. A MUSIC MACHINE végül is egy egyszerűbb szintetizátor. Kezelése a SPECTRUM billentyűzetéről történik, ezen keresztül játszhatunk egyszerűbb hangokat, vagy akár bonyolultabb hangzásokat is. Az effektek tárában szerepel a zongora, az elektromos gitár, a pozan, több egyszerűbb zenei hangszer hangja, különleges effektek (pl. üvegcsörömpölés). A csatlakoztatható mikrofon segítségével külünböző zajhatásokat rögzíthetünk, majd azokat módosítva játszhatjuk vissza. A perifériához tartozó programcsomag 8 demo effektet tartalmaz. Dob hangzásból is 8 áll rendelkezésre, ezekből ritmus-alapokat komponálhatunk össze. A dobokból egyidőben három szólaltatható meg. Az egyéb hangokból, effektekből könyvtár építhető fel, ezek bármikor elmenthetők ill. visszatölthetők.
A MUSIC MACHINE digitális visszhangosítóként is alkalmazható. Ha zenét, vagy mikrofonon keresztül szöveget, zajokat illesztünk a bemenetre, az késleltetve visszahívható. A készülék MIDI port vezérlésére is alkalmas. Lehetőségünk van, hogy egy szintetizátor billentyűzetén lejátszott dallamot, vagy egy effektet eltároljunk, és azt kazettára mentsük, ugyanakkor vezérelhetjük is a szintetizátort a számitógép és a MUSIC MACHINE segítségével.
A MUSIC MACHINE a számítógép I/O port-jára illeszthető, a következő csatlakozókkal rendelkezik:

Ezen túl még a készüléken elhelyezték a továbbmenő I/O csatlakozót is.

A periféria szíve a digitális/analóg (DAC) ill. az analóg/digitális (A/D) konverter, melyeket 1-1 FERRANTI gyártmányú integrált áramkör testesít meg (ZN 429E8 és ZN 449). Az áramkörnek fontos egysége még egy MOTOROLA 6850 ACIA (Aszinkron Kommunikációs Interface Adapter) a MIDI csatorna vezérléséhez, két szűrő az input/output vonalakra, egy egyszerű mikrofon ill. fejhallgató erősítő. Az ACIA és a ZN 449 számára az órajelet egy kerámikus oszcillátor szolgáltatja.

A MUSIC MACHINE áttörés a SPECTRUM zenei felhasználása terén. Akik behatóan foglalkoznak zenei programozással, nem járnak rosszul vele, ha beszerzik, de előbb-utóbb rá fognak döbbenni, hogy szintetizátorral együtt az eredmény lenyűgöző. Mi a CASIO CZ 101-est tudjuk javasolni, hiszen azzal próbáltuk ki.
Természetesen bármely elektronikus hangszer illeszthető, amely - mint említettük - szabványos MIDI kimenettel rendelkezik. A SPECTRUM, a MUSIC MACHINE, egy szintetizátor, egy dobgép, valamint egy sequencer segítségével akár profi szintű zenét is komponálhatunk.

A MUSIC MACHINE vezérlő program

Amikor a programot a LOAD"" paranccsal betöltjük, néhány perc múlva megjelenik a főmenü:

A főmenüben - mint látjuk - az egyes menüpontokat nem feltétlenül a kezdőbetűjükkel tudjuk aktivizálni, az adott parancson belül a nagybetűt kell megkeresnünk, és az annak megfelelő billentyűt kell megnyomnunk (pl. a zongora kiválasztásához 'pianO' az 'O' billentyűt).

'P' - Play
Belépünk a játék funkcióba. Ilyenkor lejátszhatunk egy megkomponált zenét, vagy dallamot. A játék közben a képernyő alsó részén jelenik meg az aktuális zene vagy dallam neve.

'L'- Load/save
Lehetőségünk van a hangzások ill. azok alkönyvtárainak, vagy dallamok, ill. azok alkönyvtárainak kimentésére és betöltésére. A program alaphelyzetben kazettás magnetofonra végzi a műveleteket, de microdrive-ra is átkonvertálható a BASIC rész egyszerű módosítását követően.

'H' - ecHo
Visszhangosítást tesz lehetővé. Kössünk mikrofont a MUSIC MACHINE-re, majd 'H'-t aktivizálva szóljunk bele, és hallgassuk meg az eredményt.


'0' - pianO
Ez a zongora mód, ilyenkor úgy használjuk a SPECTRUM-ot, mint egy billentyős hangszert. A megfelelő billentyűket megnyomva megszólal a hangszer. A megszólaló hang az aktuális beállított hangnak megfelelő, ez a képernyő alsó részén jelenik meg.

'A' - sAmple editor
Itt szerkeszthetjük mag az adott hangzást. A képernyő középső részén megjelenik az adott hangzás hullámformája, ez tetszés szerint tovább módosítható, vagy akár egy teljesen új hangzást is előállíthatunk.

'D' - Drums
Ez az opció hasonló a zongora módhoz, azzal a különbséggel, hogy itt dobolhatunk a billentyűzet segítségével.

'E' - dElete
Ezzel az opcióval oldhatjuk meg meglévő hangzásaink törlését. Először meg kell adni azt, hogy mennyi hangzást akarunk törölni, majd ezt követően a hangzásokhoz rendelt azonosító számot kell begépelni.

'R' - sampleR
Ez a funkció első benyomásra elég bonyolultnak tűnik, de aki megpróbálja használni, hamar rájön, hogy nem is olyan nagyon jól használható. A középen elhelyezett sáv egy modern kazettás deck digitális kijelző műszerére hasonlít, s bármilyen meglepő, a funkciója sem tér el sokban tőle. Ez egy un. szintmérő. Ha szeretnénk felvenni zajokat a mikrofon segítségével, a szintmérő jelzi a zajok erősségét. A sáv felső részén látható 'trigger' jelzés a periféria felső részén elhelyezett szabályzó állásának megfelelő helyzetet mutatja. Célszerű ezt mindig a legjobb szinthez pozícionálni.

'B' - Bar editor
Ezzel a funkcióval két - párhuzamosan megszólaló - hangzás összhatása szerkeszthető meg. Fontos tisztáznunk, hogy mi a különbség a 'Bar' és a Tone' között. A 'Bar' a dallam, egy jól elkülönített egysége, így a 'Bar' editor segítségével csak egy meghatározott kis egység szerkeszthető. A 'Tune' a különböző 'Bar' egységek kompilációja, vagyis ha több 'Bar'-t készítettünk el, ez mind összefűzhető tetszőleges láncba (mint a string), s így alakul ki a 'Tune'.

'N' - tuNe editor
Mint említettük itt oldható meg az egyes zenei részletek összefésülése. Minden szám egy általunk megszerkesztett részletet reprezentál. A dob-ritmus alapok a bal oldalon, a zenei részletek pedig a jobb oldalon jelennek meg.

'U' - drUm editor
Itt szerkeszthetjük meg a 8 lehetséges dobhangzásból kialakítható ritmus alapokat. A hangzások nevei a bal oldalon jelennek meg. Az ütés-tempó percenként 60 és 240 között állítható be.

'M'- Midi
A MUSIC MACHINE perifériához MIDI billentyűzet, vagy olyan szintetizátor, sequencer, dobgép is csatlakoztatható, amely szabványos MIDI kimenettel lett ellátva. A dallamokat megkomponálhatjuk a szintetizátoron, és azt eltárolhatjuk a memóriában. Mikrofonon felvett zaj effektek, vagy egyéb, - a sampler-ben megszerkesztett - hangzások, effektek visszajátszhatók a szintetizátor billentyűzetén. A MUSIC MACHINE dupla hangzásai megszólaltathatók a szintetizátoron. Sajnos a MUSIC MACHINE nem teszi lehetővé, hogy saját kimenetén egyidőben szólaljon meg zene és dob is. A MIDI segítségével megtehetjük, hogy játszuk a hangzást a szintetizátor billentyűzetén, és az ezzel szinkronban lévő dob alapot megjeleníthetjük az AUDIO kimeneten.


Kapcsolódó dokumentumok
Dokumentum Nyelv Kategória Hardver Hossz (kb) Tipus
RAM Music Machine User Guide Angol Hardver kézikönyv ZX Spectrum 4421 PDF

Visszalépés az előző oldalra