Emuláció: Spectrum emulátor Nintendo DS-en

4 csillagos Cikk értékelése: 4,71 (24 szavazatból)

Miközben egyre újabb hardverek jelennek meg kis számítógépünkhöz, melyek jórészt a programok tárolását próbálják a 21. századnak megfelelően megoldani, nem szabad megfeledkezni arról, hogy az újonnan megjelent hardverek, kézi számítógépek, zseb pc-k, mobiltelefonok, játék konzolok is alkalmasak ZX Spectrum emulálására, hála sok lelkes programozó munkájának. Ezek az eszközök ugyan nem helyettesítik egy eredeti gép használatakor szerzett élményt, de a fő funkciót, a gépre készült programok, játékok futtatását majdnem maradéktalanul képesek elvégezni.
Ezen hardverek közül a Nintendo DS által emulált környezetet szeretném bemutatni, mivel ez az emuláció a hardver különleges és egyedi felépítésének köszönhetően - szerintem - nagyon jól használható.

Nintendo DS

A Nintendo 1989-ben adta ki az első cserélhető programkártyás, kézi játékát a GameBoy-t, ami több fejlesztési szakaszon ment keresztül, de a játék felépítése - az egyre erősebb és színesebb hardver kivételével lényegében - nem változott. A különféle GameBoy verziókból a világon közel 200 millió darabot adtak el, mígnem 2004-ben egy merész húzással a Nintendo újragondolta az eddigi irányvonalat és a következő kézi konzoljában rengeteg újítással jelent meg. Az új játék két képernyőt kapott (innen a DS - dual screen - elnevezés), amelyek közül az alsó ráadásul érintés érzékeny. Ez számtalan, eddig nem létező játékelem kitalálására inspirálta a programok fejlesztőit. A játék sztereo hanggal és mikrofonnal is rendelkezik, ez utóbbit egyes játékok hangfelismerés formájában hasznosítják. A kor követelményeinek megfelelően képes Wifi hálózatokhoz is kapcsolódni.

Nintendo DSMindkét képernyője 256x192 pixel felbontással rendelkezik, ami megegyezik a Spectrum felbontásával (hátteret (BORDER) nem számítva). Az irányításhoz bal oldalon egy D-PAD (fel, le, jobbra, balra) található, a jobb oldalon 4 gomb (A,B,X,Y), míg a konzol hátulján a mutatóujjaink mögött található az L és az R gomb, ezeket mintegy ravaszként lehet használni. Helyet kapott egy Select és egy Start gomb is, ami inkább technikai feladatot lát el a játék közben. (pl. megállíthatjuk velük a játékot). Az érintő képernyőhöz használható a géphez mellékelt pálca, amivel kifejtett nyomásra a képernyő koordinátákkal válaszol. Ha több helyen érintjük egyidőben, akkor a koordináták átlagát kapjuk meg. A konzolt ellátták fülhallgató csatlakozóval is.

A gépből 2008. szeptemberéig ~83 millió darabot értékesítettek, nagyjából egyenlő arányban elosztva Japán, Észak-Amerika és Európa játékosai közt. A konzol ára 2008 év végén itthon 28-35.000 Ft között mozgott.

Emuláció: ZXDS

Hivatalosan kiadott Spectrum emulátor nem létezik a konzolra. A hivatalos lincensszel nem rendelkező programok futtatásához, így a Spectrum emulátorok futtatásához is egy homebrew kártya beszerzésére van szükség. A kártya lényegében egy játék kártya méretű, saját rom-mal és micro SD kártya foglalattal ellátott "szerkezet", használatához a gép szétszedésére nincs szükség és a garancia elvesztése miatt se kell aggódnunk.

A legjobban használható Spectrum emulátor a ZXDS, melyet egy Patrik Rak nevű cseh fejlesztő készített. A program megalkotása előtt két próbálkozás volt az egyik a DSpec a másik a SpeccyDS, véleményem szerint egyik se közelíti meg a ZXDS színvonalát, másrészről mindkettő fejlesztése 2006-ban leállt.

A ZXDS installálása nagyon egyszerű, 1 db könyvtár tartalmát kell a homebrew kártyára felmásolni, más teendőnk nincs.

A program első indítását követően a felső képernyőn egy Spectrum 128-as bejelentkező képernyője fogad bennünket, az alsó érintéképernyőn pedig egy hagyományos 48K-s billentyűzet, valamint annak felső sorában konfigurációs menüpontok. Így a felső képernyőn látjuk magát az emulátort, annak kimenetét, az alsó érintőképernyőt pedig billentyűzetnek használhatjuk, valamint egyéb, technikai műveleteket, beállításokat, fájl műveleteket végezhetünk rajta.

A beállításokban 3 modell közül választhatunk: hagyományos 48K, 128K, és Pentagon.

PSSST az emulátorbanKét fajta billentyűzet képét kínálja a program bevitelre, egy már említett hagyományos 48K-s billentyűzetet, valamint egy Spectrum+ billentyűzet, bár ez utóbbin csak a betűk olvashatók, a BASIC kulcsszavak nem. Az utasítások bevitelére, valamint a játékok irányítására használhatjuk az érintő képernyőt vagy a konzol bármelyik gombját, amik tetszés szerint átdefiniálhatók, azaz bármelyik billentyű vagy Kempston joystick irány a konzol bármelyik nyomógombjára rádefiniálható. Ezzel nem is igazán kell foglalkozni, mert a program beépített billentyűzet sablonokat kínál fel: Kempston, Cursor, Interface 1,2; QAOP stb. Tapasztalataim szerint bármelyik játék program irányításának beállítását másodpercek alatt a legkényelmesebb módon el lehet végezni. Az érintő képernyős billentyűzeten a mutató pálcával meglepően könnyű beírni kisebb BASIC programokat, megkockáztatom még a PC-s emulátorokénál is könnyebb, mivel a kulcsszavak láthatóak a billentyűzeten és a Shift gombokat és az ENTER-t kényelmesen rádefiniálhatjuk bármelyik fizikai nyomógombra, így azt nem szükséges az érintőképernyőről bevinni.

A ZXDS képes a TZX, TAP, PZX valamint TRD/SCL disk fájlok betöltésére és az RZX fájlokat is lejátsza. A fájlokat egy ZIP archívumból is képes betölteni. Mentésre sajnos a TZX, TAP fájlok nem használhatók és az RZX rögzítés is a jövőbeni fejlesztési feladatok közt szerepel. A memória tartalmát viszont Z80 fájlba kimenthetjük.

A program egyik legjobban használható funkciója, hogy a memória tartalomról gyorsmentést készíthetünk a konzol fizikai memóriájába. (nem a kártyára). Kilenc ilyen mentési lehetőség áll rendelkezésre, ezek közül bármelyiket egyetlen kattintással (tapintással) be tudjuk tölteni. Az egyes mentéseket a képernyőn látható tartalom alapján tudjuk megkülönbözteti, mivel ezeket lekicsinyítve ikonszerűen mutatja meg a program. A visszatöltéshez csak rá kell kattintani (vagy tapintani) az érintő képernyőre. Játékprogramoknál különösen jól jön, mivel kritikus helyek előtt elmentve a játékot, sok gyakorlástól kímélhetjük meg magunkat.

Mivel a DS képernyő felbontása 256x192 pixel, ezért az emulátor nem képes a border megjelenítésére. Ezt úgy oldotta meg a program készítője, hogy a border aktuális színét az alsó képernyő hátterének használja, azaz az alsó képernyő hátterén látszik a keret színe és a LOAD műveleteknél is ez a háttér csíkozódik. Sajnos a TV-GAME játékról le kell mondunk.

Ha a program úgy érzékeli, hogy az alsó érintő képernyőt már 1 perce nem használjuk, akkor azt - kímélendő az akkumulátor kapacitást - lekapcsolja.

Két érdekesnek ígérkező fejlesztésről olvashatunk a project honlapján (sajnos nem a közeljövőben fog megvalósulni), az egyik az egér megvalósítása, hogy az ART Studio-ban a mutató pálcával tudjunk rajzolni, valamint, hogy a WiFi-n keresztül 2 DS-sel lehessen Tetris 2-t vagy Captain Fizz-t játszani.

Összegzés

Amennyiben valakinek adottak a hardver feltételek (DS és homebrew kártya), szerintem mindenképpen próbálja ki, mivel igen jól használható emulátort kap. A kártyán akár az összes spectrum program elfér, a kiosztás pillanatok alatt átdefinálható kedvünk szerint, így bármikor, amikor úgy tartja kedvünk, akár buszon, akár vonaton vagy várakozva egy hivatalban, előkaphatjuk és elszórakozhatunk régi kedves játékainkkal.

forrás: wikipedia